Legitymacja pracownika ochrony – jak powinna wyglądać?

Legitymacja pracownika ochrony – zagadnienie to wydaje się być oczywiste dla większości osób związanych z branżą ochrony osób i mienia. No właśnie, wydaje się. W praktyce okazuje się bowiem, że nieprawidłowo wystawione legitymacje są dosyć częstym uchybieniem, na które organy kontrolne zwracają uwagę. Jakie więc elementy powinna zawierać legitymacja pracownika ochrony?

Zanim wyjaśnię Ci szczegółowo co dokładnie powinno znaleźć się na prawidłowo wystawionej legitymacji, najpierw wskażę kto dokładnie w ogóle powinien taką legitymację posiadać.

Na przedsiębiorcę wykonującego działalność gospodarczą w zakresie ochrony osób i mienia przepisy nakładają obowiązek wystawienia legitymacji:

  • pracownikowi ochrony fizycznej,
  • kwalifikowanemu pracownikowi ochrony fizycznej
  • pracownikowi zabezpieczenia technicznego.

Co istotne, legitymacje te muszą zostać wystawione jeszcze przed momentem dopuszczenia takiego pracownika do wykonywania zadań związanych z ochroną osób i mienia. Przepisy przewidują możliwość posiadania legitymacji jedynie przez osoby rzeczywiście zatrudnione na ww. stanowiskach. Nie możesz więc wydać legitymacji pracownika ochrony osobie, która przykładowo jest u Ciebie zatrudniona na stanowisku pracownika administracyjnego. Nie jest to możliwe nawet, jeżeli tego typu sytuacja miałaby mieć miejsce jedynie tymczasowo i w znacznym stopniu ułatwić Ci prowadzenie działalności.

Skoro ustaliliśmy już kto może posiadać legitymację, spokojnie możemy przejść do tego jak w rzeczywistości powinna ona wyglądać. Prawidłowo wystawiona przez Ciebie pracownikowi legitymacja pracownika ochrony powinna być wykonana na żółtym blankiecie o wymiarach 100 x 70 mm i zostać obustronnie zafoliowana. Dodatkowo powinna ona zawierać takie informacje jak:

  • indywidualny numer, zgodny z prowadzonym przez Ciebie rejestrem legitymacji,
  • aktualne zdjęcie pracownika ochrony,
  • imię i nazwisko pracownika ochrony,
  • oznaczenie przedsiębiorcy wydającego dokument, firmę przedsiębiorcy, siedzibę i adres, numer telefonu oraz numer koncesji,
  • pouczenie o ustawowych uprawnieniach przysługujących jej posiadaczowi,
  • datę oraz miejsce jej wydania, imię i nazwisko oraz podpis osoby ją wystawiającej.

Legitymacja musi zawierać wszystkie ww. elementy. Nie możesz pominąć żadnego z nich – nawet jeżeli wydaje Ci się być nieistotny. Dokładny wzór wszystkich trzech legitymacji możesz znaleźć tutaj.

Tak jak wspomniałam na początku, jednym z uchybień ujawnianych podczas kontroli przeprowadzanych przez MSWiA w branży ochrony bywają właśnie nieprawidłowo wystawione legitymacje. Warto więc, abyś zrobił to prawidłowo i uniknął tym samym nieprzyjemnych sytuacji w przyszłości.

Gdybyś miał jakieś pytania lub wątpliwości związane z tym tekstem to zachęcam Cię do zadawania pytań w komentarzach 🙂

Małgorzata

2 x skomentowano “Legitymacja pracownika ochrony – jak powinna wyglądać?

  1. Witam, Chciałbym się dowiedzieć, Ukończyłem szkołe pracownika ochrony osób i mienia 2-go stopnia, w 2011r. wyrobiłem sobie legitymacje przechodząc badania i psychotesty bez broni, niestety stałej pracy nie miałem i dostarczyłem na komendę bo wtedy jeszcze trzeba było okazać zatrudnienie w ciągu 2lat. Potem nie ponawiałem badań, pan na policji też nic już nie wymagał bo mówił ze za 2 miesiące przepisy się zmieniają i nie będzie potrzeby potwierdzać pracy. Mnie się badania skończyły i pytanie moje. Jeśli bym chciał zdobyć wpis na rejestrowanego pracownika ochrony osób i mienia bez broni to mam przejść badania lekarskie, psychotesty i z pozytywnym wynikiem badań dostarczyć do KMP danego województwa w moim Kielce. I to tyle z mojej strony, czy na Komendzie będę poddawany jakimś testom itp. Dziękuję za informacje

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *